woensdag 27 juni 2012

een juf uit duizend...

het klinkt misschien cliché...maar dat kan ik me nu niet aantrekken. De juf van mijn oudste dochter heeft echt een dikke pluim verdient. Sowieso alle juffen, maar toch in het bijzonder die van een 1e leerjaar...Iemand zei ooit: kinderen in een eerste leerjaar doorgaan hetzelfde leerproces als universitairen. En dat geloof ik graag! Na 6 weken school kunnen ze de eerste woordjes lezen, na 1 schooljaar lezen ze een boek (weliswaar eentje op hun niveau, maar kom). Daarbij komt nog het rekenen en een zeer strak tempo om alles op tijd af te werken. Een klas met 22 kindjes is zeker al niet niks. En dan komt daar nog bij: in het begin van het schooljaar de info -avond rond de inhoud in het 1e leerjaar, want ja...ook voor nieuwe ouders is het aanpassen. Ik vond dat de eerste maanden zelf ontzettend zwaar: ineens komen ze thuis en moet er huiswerk gemaakt worden. Je moet er echt gaan bijzitten en tijd nemen om mee te lezen( en dat gaat in het begin vaak oooh zooo traag, maar je hebt geduld...) en oefenen voor schrijven en rekenen,... De juf heeft dat allemaal zeer goed uitgelegd en de ouders bijgestaan bij hun bezorgdheden en vaak onnodige stress. En dan na Pasen de drukke repetities voor de 1e communie. Want dat doen ze er ook allemaal nog eens bij...

Echt mijn juf Maria verdient een pluim...of nee...een zelfgemaakte tas met een goed flesje wijn erin. Ze mag genieten van een deugddoende vakantie.

Natuurlijk heeft ook mijn jongste zoon een pracht van een juf...kleuterjuf zijn is ook een stiel apart. En vooral engelengeduld, want die 5 jarigen kunnen eindeloos vragen stellen. En ze hebben nog veel regeltjes nodig en regelmaat...wat toch enige ervaring vergt.  Een juf die precies dag en nacht op school aanwezig was...hoe vaak we in de weekends of vakanties aan de schoolpoort passeerden en daar haar auto zagen staan of het licht brandde in haar klas: opruimen en voorbereiden...allemaal dingen die anderen vaak niet zien!

Daarom ook voor haar een tas en een flesje wijn: maar ik wacht nog even om hiervan een fotoke te plaatsen, want vandaag ging ook mijn eerste swappakje op de bus voor Bien maakt en ook voor haar maakte ik een soortgelijke tas en het moet toch nog even een verrassing blijven!

7 opmerkingen:

  1. Mooi zeg!!!! Altijd emotioneel, dat einde van het schooljaar! (voor mij toch, maar ja, ik jank de laatste tijd bijna bij alles)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oe spannend!!!

    De tas hier boven is om te beginnen al heel mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knap, de jufjes zullen blij zijn met hun cadeautjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo, dank voor de reactie op mijn berichtje. Ik ben zelf nog niet zo ervaren in stempels maken maar wil gerust een stempel voor je maken. Ik wil dan graag weten wat er op moet komen. Ik kan het deze grote vakantie klaar krijgen maar ik kan er geen datum op zetten. Ik beval normaal 10 juli. Dus het hangt van de toestand af wanneer het klaar zal zijn. Laat maar iets weten. neirtakkatrien@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. inderdaad: er zijn juffen & meesters die toch wel echt bijzonder zijn:
    waar je kinderen zich super goe bij voelen & die super zijn voor je kids,
    we kunne ze niet genoeg bedanken!!!
    hallelulja! ;-)
    liefs, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik (ook juf) heb lieve moeders in de klas... maar zo'n leuk cadeau heb ik nog niet gekregen. Heeft de juf maar weer geluk mee!!

    BeantwoordenVerwijderen